Thursday, June 19, 2008

PM Terkulai atau Terkucil

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan tindakan Parti Maju Sabah (SAPP) Pimpinan YTL mengisytiharkan sudah hilang kepercayaan kepada Perdana Menteri sebagai tindakan menikam dari belakang yang dilakukan oleh orang yang kecewa.
"Tikam kawan ini, kerja orang yang kecewa dan sepatutnya kita kena bincang"
Begitulah reaksi pertama Tuan Guru berkenaan kemelut yang melanda dalam kerajaan BN pimpinan DS Abdullah Badawi, PM yang degil untuk meletak jawatan.

Manakala Ahli Parlimen Jerlun Dato' Mukhriz Mahathir (bekas anak mantan perdana menteri yang kuat menangis) pula menyokong tindakan SAPP pimpinan YTL ini kerana ianya akan mempercepatkan plan peralihan kuasa.
Walau bagaimanapun, beliau tidak akan menyokong usul berkenaan sekiranya ia hanya membawa keuntungan kepada DS Anuar Ibrahim dan Pakatan Pembangkang.

Dalam situsi sekarang, pihak mana yang untung atau merana hanya akan terjawab apabila sidang dewan parlimen akan dibuka 23 Jun ini. Adakah sejumlah Ahli parlimen dari BN atau PR akan turut serta menyokong usul undi tidak percya terhad PM atau sebaliknya. Yang pasti kedudukan PM yang degil untuk berundur ketika ini sedang menghadapi saat yang sungguh getir dan bolehlah dianggap "telur dihujung tanduk"... PM ketika ini dalam keadaan terkulai dan mungkin dah terkucil.....

Apakah ada plan atau strategi terdesak yang akan digunakan oleh konco2 PM khususnya mereka yang berada di tingkat 4 Putrajaya untuk menyelamatkan BOS no WAHID mereka atau akan berlakukah suatu kejutan yang tidak pernah terlintas oleh benak fikiran kita...

Apakah DS Anuar Ibrahim yang dipecat dari UMNO dan tidak pernah meninggalkan UMNO ini akan membuat 'come back' dengan mengambil alih kepimpinan negara dalam masa terdekat. Dan apakah PM yang degil untuk berundur ini bersedia melepaskan jawatannya dengan meninggalkan liabiliti yang menggunung kepada bakal penggantinya?

Apapun...kita sebagai rakyat berjiwa merdeka seharusnya mengambil iktibar suasana yang berlaku dalam negara kita sekarang. Mungkin ada segolongan puak atau kumpulan yang ingin meraih atau mengambil kesempatan di atas kekalutan yang dihadapi oleh BN, namun dalam masa yang sama kita juga perlu sedar, apakah jaminan yang ada dengan menyatakan suasana ini akan reda seandainya PM akan mengundur diri. Yang paling kita khuatiri... bukannya keadaan bertambah tenang tetapi rakyat dan negara pula semakin kucar kacir....

No comments: