Friday, August 15, 2008

Sisipan Pagi

Hadi lebih sesuai jadi PM

Assalamualaikum…

Saya amat teruja dan tertarik dengan statment yang dibuat oleh Timbalan Pesuruhjaya III Pas Kelantan, Mohd. Amar Nik Abdullah dan disusuli Datuk Mohamed Daud Iraqi selaku Ketua Dewan Ulama Pas Pusat berhubung kenyataan mereka yang tersiar di dalam Utusan Malaysia bahawa Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang lebih sesuai dipilih untuk menjadi Perdana Menteri berbanding Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim jika pakatan pembangkang berjaya memerintah negara ini selepas 16 September depan.

Saya melihat kenyataan yang keluar dari mulut mereka ini merupakan satu pandangan dan cadangan yang amat ikhlas dan mencerminkan kehendak ahli-ahli akar umbi Parti Pas dan sebahagian daripada saf kepimpinan Parti Pas.

Selama ini, secara peribadi saya amat ternanti-nanti dan tertunggu-tunggu statement dari kalangan pimpinan PAS untuk menonjolkan KEPIMPINAN ALTERNATIF mereka seandainya terdapat perubahan lanskap politik negara dalam masa terdekat. Atau dalam erti kata lain sebagai ‘waiting PM’.

Bukan apa, secara peribadi dan mungkin di kalangan rakyat Malaysia, tidak bersetuju dengan sekutu dalam Pakatan Rakyat terutamanya PKR yang begitu excited sangat menonjolkan Penasihat Parti mereka saudara DS Anuar Ibrahim sebagai ‘waiting PM’.

Dan saya sebagai salah seorang penyokong gerakan Islam, amat terkilan juga dengan kepimpinan PAS yang sehingga kini tidak menonjolkan seorang pemimpin yang bakal menarajui kepimpinan negara suatu hari kelak…

Ini tidak, asyik-asyik Anwar Ibrahim-Anwar Ibrahim…

Bukankah dalam saf kepimpinan PAS, ramai tokoh yang berwibawa untuk diangkat sebagai pemimpin no. wahid dalam negara. Contohnya, Tuan Guru DS Abdul Hadi Awang, Nasharudin Mat Isa, Salahuddin Ayob, Datuk Kamarudin Jaafar atau baju petak-petak merah itu sendiri.

Dari segi psikologi, minda masyarakat Malaysia tak kira bangsa atau keturunan akan menganggap bahawa DS Anwar Ibrahim yang hanya layak mengambil teraju kepimpinan negara seperti yang diwar-warkan. Pada hal, kalau kita kaji dari sudut sejarah atau pun penerimaan masyarakat Malaysia terhadap Parti Pas… PAS lebih dominan dan mempunyai kekuatan yang telah bertapak kukuh lebih 50 tahun berbanding PKR yng boleh dianggap budak hingusan. PKR hanya menumpang nama atau berpaut dengan seorang nama yang bernama ANWAR IBRAHIM.

Bayangkan kalau ANWAR IBRAHIM sudah tiada…apa akan jadi dengan PKR dan PR itu sendiri….Sebab itulah, PAS kena berada di barisan hadapan dan bukan dipinggiran dalam menonjolkan seorang tokoh dalam memimpin negara suatu hari kelak…

Menyoroti perjalanan Muktamar PAS yang sedang berlangsung ketika ini, satu isyarat yang amat ketara dan berlegar di kalangan perwakilan ialah para Perwakilan sama ada Dewan Pemuda Pas atau Muslimat mahu pemimpin dan ahli parti itu berhenti daripada mengagung-agungkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim hingga mengenepikan dan menafikan kebolehan serta keupayaan kepimpinan mereka sendiri.

Ketika membahaskan ucapan dasar Ketua Dewan Pemuda, beberapa perwakilan mahukan supaya pemimpin utama Pas lebih ditonjolkan dan diberi peranan dalam pakatan pembangkang termasuk menjadi Perdana Menteri jika impian membentuk kerajaan pada 16 September ini menjadi kenyataan.

Menurut mereka, sikap segelintir pemimpin Pas yang terlalu mengagumi dan mengagungkan Anwar seolah-oleh tidak mengiktiraf keupayaan kepimpinan ulama dalam Pas.

Wakil Dewan Pemuda Pas Selangor, Zulkifli Ahmad berkata, jika pemimpin daripada parti lain dalam pakatan pembangkang yang menerajui negara, dibimbangi perjuangan Pas yang berlandaskan Islam akan dipinggirkan.

Cucu : Baru nak belajar melihat dunia…

No comments: